Spring til indhold

Tidslinje

2018

Ø-kontaktudvalget

Ø-kontaktudvalget beder Lolland Kommune om at igangsætte proces omkring fornyelse af færger

2019

Kommissorium

Der nedsættes et kommissorium til kortlæggelse af de aktuelle forhold i færgedriften i Lolland Kommune.

2020

Rapport

Kommissoriet afleverer rapporten ”Færger i fremtiden i Lolland Kommune”

29. september 2021

Grøn pulje

Trafikstyrelsen offentliggør ”Bekendtgørelse om pulje til grøn omstilling af indenrigsfærger” med ikrafttræden 1. november 2021 of ansøgningsfrist 15. november 2021

15. november 2021

Støttemidler

Administrationen i Lolland Kommune søger tilsagn om støtte til el-færge fra ”Pulje til grøn omstilling af indenrigsfærger” med projektet ”Færger i fremtiden i Lolland Kommune”..

2. december 2021

Kommunale drøftelser

Teknisk Udvalg, Lolland Kommune drøfter rapporten ”Færger i fremtiden i Lolland Kommune” og sagen oversendes til det nye Klima-, Teknik- og Miljøudvalg med henblik på videre planlægning

17. december 2021

Tilsagn

Trafikstyrelsen meddeles Lolland Kommune tilsagn om hele det ansøgte støttebeløb på 26,7 mio. kr. til projektet ”Færger i fremtiden i Lolland Kommune”

13. marts 2022

Ingen væsentlige ændringer

Ø-posten udkommer med udtalelse fra Borgmester Holger Rasmussen om at der ikke vil ske væsentlige ændringer i serviceniveauet som følge af tilsagn om tilskud til el-færge

30. marts 2022

Styrkelse af færgedriften

Lolland Kommune køber ekstrafærgen ”Smålandshavet” som en 4. færge til Lolland Færgefart, til afløsning når andre færger er ude af drift

24. marts 2022

Ingen besparelser

Lolland Kommunes Kommuneplan vedtages uden at tilskud til el-færge eller planer om reduktion af færgedriften nævnes.

2. maj 2022

1. politiske behandling

Klima-, Teknik- og Miljøudvalget foretager den første politiske behandling af projektet ”Færger i fremtiden i Lolland Kommune” og følger uden bemærkninger direktionens indstilling om godkendelse i byrådet

19. maj 2022

Projektet underkendes

Projektet ”Færger i fremtiden i Lolland Kommune” er på
dagsordenen i Økonomi- og Erhvervsudvalget, som underkender direktionens og Klima-, Teknik- og Miljøudvalgets godkendelse af projektet og sender det tilbage til Klima-, Teknik- og Miljøudvalget til ”yderligere kvalificering”.

23. maj 2022

Støtte fra kommunen

Administrationen i Lolland Kommune underskriver tilsagn om støtte på 26,7 mio. kr. til projektet ”Færger i fremtiden i Lolland Kommune”.

30. maj 2022

Yderligere kvalificering

Klima-, Teknik- og Miljøudvalget kommer med ”yderligere
kvalificering” vedrørende projektet ”Færger i fremtiden i Lolland Kommune”.

8. juni 2022

Færge “Strategi”

Administrationen har omsat den ”yderligere kvalificering til
følgende budgetforslag: ”Der er ingen tvivl om, at der er behov for at skifte den ældste færge Femøsund ud til en ny og grøn el-færge, men investeringen på 80 mio. kr. skal samtidig være startskuddet på en proces, hvor færgefarten moderniseres og driftsomkostningerne nedbringes med 5-10 mio. kr. årligt. Det vil indebære færre færger, ændrede ruter og færre afgange. Lolland Kommune har i dag et højt serviceniveau i form af flere afgange end sammenlignelige kommuner.” Begrebet “strategi” nævnes for første gang.

29. juli 2022

Procesplan fremlægges

Teknik- og Miljømyndigheden fremlægger procesplan for ”Fremtidens Færgefart”

15. august 2022

Procesplan godkendes

Klima-, Teknik- og Miljøudvalget godkender procesplan for Fremtidens Færgefart..

29. august 2022

Standardfærge

Standardfærgeprojektet præsenteres for Klima-, Teknik- og Miljøudvalget

14. marts 2023

Borgermøde

Borgermøde i Horslunde om ”Fremtidens Færgefart”.

20.marts 2023

Udskydelse

Klima-, Teknik- og Miljøudvalget beslutter at udskyde beslutningen om ”Fremtidens Færgefart på grund af behov for ”politisk diskussion”.

8. maj 2023

Udsættelse

Klima-, Teknik- og Miljøudvalget udsætter endelig behandling af strategien fra maj til juni 2023.

20. juni 2023

Offentlig høring

Klima-, Teknik- og Miljøudvalget sender ”Forslag til Strategi for Fremtidens Færgefart” i 8 ugers offentlig høring.

juli 2023

Ingen standardfærge

Lolland Kommune beslutter at gå bort fra standardfærgeprojektet og vil nu kontrahere deres egen el-færge.

23. august 2023

Høringssvar

Klima-, Teknik- og Miljøudvalget drøfter høringssvar. Der indkommer over 300 høringssvar

4. september 2023

På dagsordenen i byrådet

Færgestrategien sendes til godkendelse i byrådet med små
justeringer. Det indstilles endvidere at Askø-færgen beholdes til senest 2030.

.

21. september 2023

“Strategien” vedtages

Forslag til Strategi for Fremtidens Færgefart vedtages i byrådet. kun to partier stemmer imod.

Februar 2024

Øboere og erhverv vil købe færgen

Private henvender sig til Lolland Kommune med henblik på at overtage færgedriften til Askø

30. marts 2024

Afvisning af køb

Borgmester Holger Rasmussen afviser privat drift i Folketidende

28. november 2024

Ankestyrelsena afgørelse

Færgestrategien er efter afgørelse fra Ankestyrelsen igen på
dagsorden for byrådet, men byrådet afviser at genbehandle strategien.

2. december 2024

Udbud og pris

Klima-, Teknik- og Miljøudvalget orienteres om at
administrationen vil ”igangsætte et forprojekt, for at få den
indsamlede viden samlet i en mere præcis teknisk kortlægning og beskrivelse, der kan anvendes i et egentlig udbud til en totalentreprise.”

19. december 2024

Øboere overhøres

Askøborgerne stiller spørgsmål til byrådet, som igen nægter at fremlægge data og henviser til tidligere borgerinddragelse.