Kom helt med ind i de historiske detaljer om Lolland Kommunes beslutninger om fremtidens færger
2018
Ø-kontaktudvalget
Ø-kontaktudvalget beder Lolland Kommune om at igangsætte proces omkring fornyelse af færger
2019
Kommissorium
Der nedsættes et kommissorium til kortlæggelse af de aktuelle forhold i færgedriften i Lolland Kommune.
2020
Rapport
Kommissoriet afleverer rapporten ”Færger i fremtiden i Lolland Kommune”
29. september 2021
Grøn pulje
Trafikstyrelsen offentliggør ”Bekendtgørelse om pulje til grøn omstilling af indenrigsfærger” med ikrafttræden 1. november 2021 of ansøgningsfrist 15. november 2021
15. november 2021
Støttemidler
Administrationen i Lolland Kommune søger tilsagn om støtte til el-færge fra ”Pulje til grøn omstilling af indenrigsfærger” med projektet ”Færger i fremtiden i Lolland Kommune”..
2. december 2021
Kommunale drøftelser
Teknisk Udvalg, Lolland Kommune drøfter rapporten ”Færger i fremtiden i Lolland Kommune” og sagen oversendes til det nye Klima-, Teknik- og Miljøudvalg med henblik på videre planlægning
17. december 2021
Tilsagn
Trafikstyrelsen meddeles Lolland Kommune tilsagn om hele det ansøgte støttebeløb på 26,7 mio. kr. til projektet ”Færger i fremtiden i Lolland Kommune”
13. marts 2022
Ingen væsentlige ændringer
Ø-posten udkommer med udtalelse fra Borgmester Holger Rasmussen om at der ikke vil ske væsentlige ændringer i serviceniveauet som følge af tilsagn om tilskud til el-færge
30. marts 2022
Styrkelse af færgedriften
Lolland Kommune køber ekstrafærgen ”Smålandshavet” som en 4. færge til Lolland Færgefart, til afløsning når andre færger er ude af drift
24. marts 2022
Ingen besparelser
Lolland Kommunes Kommuneplan vedtages uden at tilskud til el-færge eller planer om reduktion af færgedriften nævnes.
2. maj 2022
1. politiske behandling
Klima-, Teknik- og Miljøudvalget foretager den første politiske behandling af projektet ”Færger i fremtiden i Lolland Kommune” og følger uden bemærkninger direktionens indstilling om godkendelse i byrådet
19. maj 2022
Projektet underkendes
Projektet ”Færger i fremtiden i Lolland Kommune” er på
dagsordenen i Økonomi- og Erhvervsudvalget, som underkender direktionens og Klima-, Teknik- og Miljøudvalgets godkendelse af projektet og sender det tilbage til Klima-, Teknik- og Miljøudvalget til ”yderligere kvalificering”.
23. maj 2022
Støtte fra kommunen
Administrationen i Lolland Kommune underskriver tilsagn om støtte på 26,7 mio. kr. til projektet ”Færger i fremtiden i Lolland Kommune”.
30. maj 2022
Yderligere kvalificering
Klima-, Teknik- og Miljøudvalget kommer med ”yderligere
kvalificering” vedrørende projektet ”Færger i fremtiden i Lolland Kommune”.
8. juni 2022
Færge “Strategi”
Administrationen har omsat den ”yderligere kvalificering til
følgende budgetforslag: ”Der er ingen tvivl om, at der er behov for at skifte den ældste færge Femøsund ud til en ny og grøn el-færge, men investeringen på 80 mio. kr. skal samtidig være startskuddet på en proces, hvor færgefarten moderniseres og driftsomkostningerne nedbringes med 5-10 mio. kr. årligt. Det vil indebære færre færger, ændrede ruter og færre afgange. Lolland Kommune har i dag et højt serviceniveau i form af flere afgange end sammenlignelige kommuner.” Begrebet “strategi” nævnes for første gang.
29. juli 2022
Procesplan fremlægges
Teknik- og Miljømyndigheden fremlægger procesplan for ”Fremtidens Færgefart”
15. august 2022
Procesplan godkendes
Klima-, Teknik- og Miljøudvalget godkender procesplan for Fremtidens Færgefart..
29. august 2022
Standardfærge
Standardfærgeprojektet præsenteres for Klima-, Teknik- og Miljøudvalget
14. marts 2023
Borgermøde
Borgermøde i Horslunde om ”Fremtidens Færgefart”.
20.marts 2023
Udskydelse
Klima-, Teknik- og Miljøudvalget beslutter at udskyde beslutningen om ”Fremtidens Færgefart på grund af behov for ”politisk diskussion”.
8. maj 2023
Udsættelse
Klima-, Teknik- og Miljøudvalget udsætter endelig behandling af strategien fra maj til juni 2023.
20. juni 2023
Offentlig høring
Klima-, Teknik- og Miljøudvalget sender ”Forslag til Strategi for Fremtidens Færgefart” i 8 ugers offentlig høring.
juli 2023
Ingen standardfærge
Lolland Kommune beslutter at gå bort fra standardfærgeprojektet og vil nu kontrahere deres egen el-færge.
23. august 2023
Høringssvar
Klima-, Teknik- og Miljøudvalget drøfter høringssvar. Der indkommer over 300 høringssvar
4. september 2023
På dagsordenen i byrådet
Færgestrategien sendes til godkendelse i byrådet med små
justeringer. Det indstilles endvidere at Askø-færgen beholdes til senest 2030.
.
21. september 2023
“Strategien” vedtages
Forslag til Strategi for Fremtidens Færgefart vedtages i byrådet. kun to partier stemmer imod.
Februar 2024
Øboere og erhverv vil købe færgen
Private henvender sig til Lolland Kommune med henblik på at overtage færgedriften til Askø
30. marts 2024
Afvisning af køb
Borgmester Holger Rasmussen afviser privat drift i Folketidende
28. november 2024
Ankestyrelsena afgørelse
Færgestrategien er efter afgørelse fra Ankestyrelsen igen på
dagsorden for byrådet, men byrådet afviser at genbehandle strategien.
2. december 2024
Udbud og pris
Klima-, Teknik- og Miljøudvalget orienteres om at
administrationen vil ”igangsætte et forprojekt, for at få den
indsamlede viden samlet i en mere præcis teknisk kortlægning og beskrivelse, der kan anvendes i et egentlig udbud til en totalentreprise.”
19. december 2024
Øboere overhøres
Askøborgerne stiller spørgsmål til byrådet, som igen nægter at fremlægge data og henviser til tidligere borgerinddragelse.